ZAJÍMAVOSTI

7. vědecká doktorandská konference AGEL se zaměřila na umělou inteligenci

1. 7. 2025

Specialisté představili možnosti využití AI v medicínské praxi i výzkumu.

Umělá inteligence a její využití v medicíně, administrativě i v doktorandském studiu – to bylo jedno ze stěžejních témat letošní již 7. vědecké doktorandské konference AGEL. Ta se uskutečnila na sklonku března tradičně v Beskydech, v Hotelu Sepetná. Její účastníci se mohli dozvědět, kam nové technologické vymoženosti posouvají zdravotnictví, setkat se s členy Vědecké rady AGEL a především sdílet své zkušenosti a poznatky z doktorského studia. „Celý svět stojí před velkými výzvami, zdravotnictví nevyjímaje. V současné době nám už prostě nestačí to, co jsme věděli před dvaceti či deseti lety. Do našich životů vstupují převratné technologické novinky, jako je umělá inteligence či telemedicína, a s nimi se nám medicína významně posouvá,“ zahájila konferenci nová předsedkyně Vědecké rady AGEL a místopředsedkyně představenstva společnosti AGEL MUDr. Marie Marsová, MBA, LL.M. Převratná je podle ní i generační obměna, ke které postupně dochází. „Generace dnešních kolegů už nechce trávit tolik času jenom ve své práci, ač ji mají rádi a dělají ji výborně. Myslím si, že správně myslí na to, že by se měli věnovat i svému životu. Naším úkolem je jim s tím pomoci, například snížením administrativní zátěže nebo urychlením některých procesů. Jakou roli by v tom mohla hrát umělá inteligence, nám prozradili v zajímavých přednáškách Čestmír Štuka, Jan Zeman a Roman Prymula,“ dodala.

PŘÍLEŽITOSTI I RIZIKA AI
Blok odborných prezentací zahájila právě dvojice RNDr. Čestmír Štuka, MBA, Ph.D., a Mgr. Jan Zeman, Ph.D., z Ústavu biofyziky a informatiky 1. LF UK, tato dvojice publikum seznámila s fungováním AI a také s nejrůznějšími podobami a platformami, které mohou zdravotníkům pomoci, jak při práci, tak při studiu. Řeč ale přišla i na rizika, která s sebou užívání umělé inteligence nese, a rady, jak se těmto nebezpečím vyhnout. Na problematiku využívání AI ve vědeckých publikacích a ve školství pak upozornil ve své přednášce „AI očima mírně poučeného laika“ odborný garant celé konference prof. MUDr. Roman Prymula, CSc., Ph.D. „Uznávám, že AI je obrovskou pomocí a velmi intenzivně ji sám využívám, ale děsí mě, co tady bude dál a jaké to bude mít dopady, zvláště pak ve vzdělávání.

Mnozí studenti se už dnes neučí fakta, ale spíše jak rychle vyhledávat informace.“ Zdůraznil také důležitost správného zadávání dotazů (promptů) při práci s umělou inteligencí: „Musíte specifikovat prompt co možná nejlépe, protože když to neuděláte, nedoberete se ke kýženému cíli, ale abyste to uměli, potřebujete určité vzdělání a vědomosti.“ Praktickému využití umělé inteligence se během druhého dne konference věnoval workshop „Od dat k publikaci: Statistika a AI pro doktorandy bez obav“, který vedl MUDr. Otakar Jiravský, MBA, z Nemocnice AGEL Třinec-Podlesí. Workshop měl velký ohlas. Účastníci využívali software IBM SPSS a moderní AI asistenty, což jim umožnilo si prakticky osvojit klíčové dovednosti pro analýzu dat a využívat AI pro psaní odborných článků.

ODBORNÝ PROGRAM A NOVÉ KONTAKTY 
Konference se ale samozřejmě věnovala i výhradně medicínským vědeckým projektům. Představeno bylo například jednadvacet průběžných a závěrečných zpráv projektů Interní grantové soutěže AGEL. Širokou škálu témat od klinických studií ve společnosti AGEL přes validizaci norem testu TEPO u dětí až po automatickou segmentaci a sestavení 3D modelů v kolorektální chirurgii pak přinesl druhý blok hlavní části konference, kde hned sedm prezentujících představilo své výzkumy. „Konference poskytují účastníkům příležitost prohloubit si svou odbornost a získat nové perspektivy a přístupy, které mohou aplikovat ve své praxi nebo výzkumu. Důležité je i to, že během konference dochází k síťování mezi účastníky, což může vést k budoucí spolupráci na projektech, sdílení myšlenek a zkušeností,“ uzavírá Andrea Čopíková.

JAK TO VIDÍ...„Nemocnice, ve kterých pracují vědečtí pracovníci, získávají vyšší prestiž a lepší postavení v regionálním i mezinárodním měřítku. Kromě toho mohou být atraktivnějšími zaměstnavateli pro špičkové odborníky. Tým lidí s vědeckými zkušenostmi může pro nemocnici získat přístup i k evropským a mezinárodním zdrojům financování. Odborníci s doktorským titulem často působí i jako pedagogové, což pomáhá vzdělávat nové generace lékařů i nelékařských zdravotnických pracovníků. Nemocnice s pracovníky zapojenými do výuky mají přístup k mladým talentům, studentům a dalším odborným kapacitám.“

Ing. Andrea Čopíková, Ph.D., MBA, ředitelka Vzdělávacího a výzkumného institutu AGEL

✒ MGR. LUKÁŠ HORÁK AGEL