ZAJÍMAVOSTI

Studentům přibližuje výuku virtuální realita

15. 3. 2023

Virtuální realita nachází své uplatnění především v hodinách ošetřovatelství.

Žhavou novinkou AGEL Střední zdravotnické školy a Vyšší odborné školy zdravotnické v Ostravě i v Českém Těšíně je pořízení nových brýlí pro virtuální realitu od společnosti VR Medical. Virtuální realita nabízí jedinečnou šanci využít během studia výhody moderní technologie a umožňuje jednoduše a zábavně lépe pochopit výuku zejména v hodinách ošetřovatelství. VR Medical představuje brýle pro virtuální realitu opatřené speciálně vyvinutým softwarem. Jejich použití je velmi jednoduché a intuitivní. Stačí doslova jedno kliknutí a následně ve virtuálním prostředí student vše ovládá svýma rukama. Software, se kterým žáci pracují, je primárně vyvinut pro potřeby rehabilitačních služeb.

Ve škole pak virtuální realita nachází své uplatnění nejvíce v hodinách ošetřovatelství, a to konkrétně během výuky rehabilitačního ošetřovatelství nebo ošetřovatelské péče o seniory, v nácviku cílených pohybů například po cévní mozkové příhodě. „Získání brýlí bylo pro nás velkým snem, který se nám podařilo splnit. Po zaškolení a testování na učitelském sboru jsme tuto novinku představili i studentům a žákům naší školy. Postupně si všichni vyzkoušeli různé rehabilitační programy, které software VR Medical nabízí. Žáci byli nadšeni jak ze svých výkonů, tak především z nové technologie a metody výuky,“ popisuje Mgr. Alžběta Panáková, zástupkyně ředitele AGEL Střední zdravotnické školy a Vyšší odborné školy zdravotnické, a dodává, že práce s virtuální realitou se poměrně rychle stala součástí výuky.

Software nabízí více než 30 aplikací, které je možné alternovat podle individuálních potřeb studentů (pacientů), a je navíc naprogramovaný tak, aby uživatel okamžitě věděl, co má dělat. Žáci během práce s virtuální realitou cvičí nejen své znalosti a dovednosti v rehabilitační praxi, ale rovnou protahují celé své tělo, protože se nachází v cvičné roli pacienta. VR Medical je certifikovaný nástroj pro fyzioterapii a ergoterapii vyvinutý ve spolupráci s terapeuty, lékaři, pacienty a ošetřovateli. Jeho uživatelům pomáhá při široké škále diagnóz a projevů konkrétních diagnóz, jako jsou například ortopedické problémy po úrazech a operacích horních končetin, atrofující svaly, funkční poruchy hybnosti, Alzheimerova choroba a další. „Brýle pro virtuální realitu byly pořízeny z programu IROP a určitě máme v plánu počet brýlí navyšovat. Vnímáme, že tato technologie je velmi přínosná a do budoucna plánujeme maximální využití například i ve výuce první pomoci.

Využití brýlí pro klienty v nemocničním prostředí v rámci praxí nebo dobrovolnictví je zatím vizí, ale konkrétní představy už máme a plánujeme zapojit žáky všech oborů, tedy i zdravotnického lycea,“ uvádí Mgr. Alžběta Panáková. Hlavní přidanou hodnotou virtuální reality je přirozená motivace a stimulace k posouvání osobních hranic. Vtažení do virtuálního světa je zážitek pro všechny uživatele všech věkových kategorií. Umožňuje jim oprostit se od svých omezení a překonat překážky, které mohou vnímat v reálném světě jako nepřekonatelné. ✒  MICHAELA ČÍŽKOVÁ