Personalisté informují

HR ředitelka: Základem úspěchu každé společnosti jsou její zaměstnanci

20. 8. 2024

Ani naše skupina AGEL, která čítá 16,5 tisíce zaměstnanců ve více než 46 zdravotnických zařízeních a obchodních společnostech v České a Slovenské republice, nemá jinou filozofii řízení lidských zdrojů.

Doba se mění a vyvíjí a ruku v ruce s tím musí jít také změna v přístupu k zaměstnancům. Moderním trendům neuniknou žádné segmenty ani zdravotnictví, které ze své podstaty péče o pacienty dává naději a zachraňuje životy. „Naše cíle tedy nemohou být jiné. V popředí našeho zájmu je vzdělávání a rozvoj, péče o zaměstnance spočívající ve sladění jejich profesního a soukromého života a v neposlední řadě spravedlivé odměňování,“ říká HR ředitelka Mgr. Lucie Rozbořilová Štěpánková, MBA, která Odbor HR AGEL v České republice vede téměř tři roky.

Skupina AGEL, která se během posledních let výrazně rozrostla, se stále snaží udržet si rodinnou firemní kulturu, zakládá si na dobrých mezilidských vztazích a vzájemném respektu druhých. Paní ředitelko, zdravotnická zařízení a firmy si dlouhodobě stěžují na nedostatek pracovníků. Jak se je snaží udržet naše skupina?

Máme řadu projektů a programů, které se odvíjí od rozmanitosti profesního zaměření zaměstnanců. Realizujeme řadu aktivit pro naše zaměstnance a jejich nejmilejší. Nemohu opomenout ani benefity, které jsou významným nástrojem všech firem. Nabízíme více než 80 benefitů, které umožňují zaměstnancům variabilně a dle svých přání si zvolit ty, které jim vyhovují a udělají jim radost. Zároveň mají zaměstnanci možnost vybrat si z široké nabídky benefitů Pluxee účtu, na který jim zaměstnavatel každoročně nabíjí částku v určité výši.

Jaké další iniciativy a aktivity podnikáte, aby se zaměstnanci cítili motivovaní a spokojení?

Prioritou je pro nás i sladění profesního a osobního života prostřednictvím realizace řady aktivit pro naše zaměstnance a jejich nejmilejší. V minulém roce jsme uspořádali akci s názvem „Family Day“, která měla celoskupinový rozměr. Pořádáme prázdninové příměstské tábory pro děti našich zaměstnanců a podporujeme různé teambuildingové akce jako jsou například AGEL HRY. Nově jsme realizovali dětskou zdravotnickou akademii pro děti 7. až 9. tříd základních škol a díky obdivuhodnému přístupu našich zdravotníků se pyšní velkým zájmem. Patří jim za to velké poděkování, že do toho s námi ochotně jdou. Nedílnou součástí zaměstnaneckých benefitů jsou samozřejmě také rekondiční pobyty, u kterých jsme nabídli i další variantu 4denních pobytů a získali jsme vyšší finanční objem. 

 

Jak je to s podporou dalšího vzdělávání našich zaměstnanců?

Projekt Akademie AGEL má podtitul „Vzdělávání v každém věku a v každé profesi“. Jak už název napovídá, zaměřujeme se již na děti v mateřských a základních školách s různými edukačními aktivitami, kterými se snažíme je vhodnou formou obohacovat. Dále pokračujeme na střední školy, lékařské fakulty a v neposlední řadě cílíme na zaměstnance. Obecně ale vzdělávací Akademie jsou nastaveny buď dle profesního zaměření, nebo dle úrovně řízení. Letos se v rámci HR Akademie vzdělávali a rozvíjeli personalisté naší skupiny. Dále probíhá z dotačních prostředků také vzdělávání vrchních či staničních sester. Letos spouštíme Akademii vedoucích zaměstnanců a Brand akademii pro naše marketingové specialisty nebo Akademii hlavních sester. Akademie chystáme ale i pro ostatní profesní skupiny našich zaměstnanců. Spolu s Akademiemi samozřejmě probíhá odborné vzdělávání pro lékařské, nelékařské a nezdravotnické profese.

Jakým způsobem podporujete odborný růst nelékařského zdravotnického personálu?

V posledních dvou letech jsme se ještě více zaměřili na odborný růst nelékařského zdravotnického personálu prostřednictvím specializačního vzdělávání a certifikovaných kurzů, a to především ve spolupráci s Národním centrem ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů v rámci projektu financovaného z Operačního programu Zaměstnanost plus. Snažíme se také motivovat naše zaměstnancevšech profesí v oblasti manažerského vzdělávání, a to především v rámci profesních vzdělávacích programů MBA a LL.M., které jsou převážně zaměřeny na problematiku zdravotnictví, a v oblasti postgraduálního a doktorského vzdělávání.

Jak se vám daří shánět zaměstnance do všech profesí naší skupiny, když je jich na trhu nedostatek?

Opravdu to není jednoduchý úkol. Snaží se samozřejmě všichni personalisté všech zařízení a na podzim minulého roku jsme začali s kontaktním náborem v terénu. Započali jsme také spolupráci se spolky mediků všech lékařských fakult v ČR.

Kolika pracovních veletrhů se ročně zúčastníte? Daří se vám oslovit potencionální zaměstnance?

Standardně v ČR je to 23 veletrhů a 3 na Slovensku. Nově jezdíme také do Polska. Aktivity v Polsku nyní právě více marketingově rozšiřujeme. Tam máme stále ještě nevyužitý potenciál. A k tomu se koná řada akcí právě díky IFMSA (spolku mediků).

Asi pro naši skupinu hraje podstatnou roli fakt, že si zdravotníky sama vychovává.

Součástí skupiny je i AGEL Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická, která je dnes žádanou a oblíbenou školou. Střední škola připravuje žáky pro budoucí povolání v oborech Praktická sestra, Laboratorní asistent a Zdravotnické lyceum. Nejen svým absolventům nabízí škola možnost dalšího studia na AGEL Vyšší odborné škole zdravotnické, kde mohou zájemci studovat obor Všeobecná sestra. Toto studium je nabízeno jak v denní, tak i v kombinované formě, která je v poslední době velmi žádaná, a to nejen našimi zaměstnanci. Cílem naší školy je, aby absolventi našli uplatnění v oboru, který zde vystudovali, a to především v našich zdravotnických zařízeních.

Jak s odstupem času hodnotíte vytvoření vlastní školy?

Hodnotím to jako výborný nápad.

Jaká je spolupráce naší skupiny s vysokými školami?

Smluvně spolupracujeme se všemi lékařskými fakultami v ČR, s Fakultou zdravotnických věd a Fakultou tělesné výchovy Univerzity Palackého v Olomouci, s Vysokou školou báňskou v Ostravě, s Českým vysokým učením technickým Praha a s Univerzitou v Pardubicích. Co se týká nelékařského personálu, tak cílíme také na všechny SZŠ/VZŠ dle lokačního zájmu, tedy v každém městě a okolí našich nemocnic. Nově chceme navázat spolupráci s dalšími soukromými školami.

Co dále nabízíte studentům?

Studenti lékařských fakult se mohou v rámci svých odborných praxí zapojit do programu LERASMUS, kde pracujeme s talentovanými budoucími lékaři. Samozřejmostí je Stipendijní program v denní i v kombinované formě studia. Programy LERASMUS a Absolventský program jsou zaměřeny na získávání praktických dovedností na našich pracovištích snadněji a rychleji. Cílíme na aktivity, které v teoretické rovině mnohdy chybí a které sami studenti poptávají. Připravujeme individuální vzdělávací plány na základě konkrétních požadavků a potřeb zájemců.

V našich zdravotnických zařízeních potřebujeme i nižší zdravotnický personál. Daří se nám tyto pracovníky oslovovat?

Zájemcům o vzdělávání v oblasti zdravotnictví nabízí naše škola kurzy pro veřejnost v oboru sanitář a ošetřovatel a v budoucnu plánujeme otevření i dalších odborných kurzů. Nově letos škola zahajuje další 3 kurzy a jedním z nich bude Administrativní pracovník ve zdravotnictví, který může v řadě pracovišť pomoci zejména nelékařskému personálu.

Pandemie ukázala, jak je práce ve zdravotnictví důležitá. Co vám jako personální manažerce dal nebo ukázal covid-19?

Společnost stojí na lidech, jejich důležitost je nezpochybnitelná a ve zdravotnictví zvláště.

Právě pandemie se výrazně projevila na pracovnících ve zdravotnictví. Vlivem stresu, množství těžké práce se u některých projevil syndrom vyhoření, kterým podle odborníků trpí každý pátý Čech. Jak jste v tomto případě postupovali?

V době pandemie bylo vše velmi náročné a nemocnice často musely reagovat na změny velmi rychle, a to opakovaně. Ale kolegové to uchopili velmi správně a zrealizovali Peer program, který je založen na psychosociální podpoře zaměstnancům, zdravotnickým pracovníkům, kteří byli nadlimitně zasaženi zátěžovou situací.

Naše skupina získala prestižní ocenění Zaměstnavatel roku Olomouckého kraje, a to dvakrát za sebou. Čím si myslíte, že jste dosáhli tohoto úspěchu?

Odborná veřejnost posuzuje tvrdá data v několika oblastech a předložené projekty. Jedná se o data celé skupiny, proto je to úspěch každého našeho zaměstnance. Vážíme si nelehké práce všech našich zaměstnanců a vnímáme důležitost fungování každého dílku, který je nepostradatelný pro celek.

Významnou roli pro zaměstnance hraje i to, jak se společnost stará o jejich děti. Co nabízíte rodičům pro jejich potomky?

Minulý rok jsme uspořádali první ročník Family Day a věřím, že i letos si jej naši zaměstnanci užijí. V létě budeme také realizovat vlastní tábory se zdravotnickou tematikou pro děti našich zaměstnanců. Nově také chceme spustit program „Chůva v akci“.

Za téměř tři roky, co jste ve funkci HR ředitelky, jste v naší skupině iniciovali řadu změn nebo programů. Je nějaká, ze které máte osobně největší radost?

Ze všech, ze kterých mají naši zaměstnanci užitek nebo je naplňují, a také těch, ze kterých mají radost jejich děti.

Máte pro následující období nějaký konkrétní plán nebo úkol, který chcete realizovat?

Plánů a vizí mám spoustu. Nyní například zapojujeme technologie umělé inteligence v HR, připravujeme první vlastní veletrh práce AGEL JOB v Olomouci… a spoustu dalších, ale to bych si ráda zatím ponechala jako překvapení.

Jaká opatření byste jako personální manažerka uvítala ze strany vlády a zdravotních pojišťoven?

Jasnou vizi a systematičnost.

Pojďme k vám. Co a kdy vás přivedlo k personalistice?

Ráda pracuji s lidmi, to je to, co mě k tomu přivedlo. Po studiu práv jsem šla studovat obor řízení lidských zdrojů a už jsem u toho zůstala.

Kde vy osobně dobíjíte energii? Co ráda děláte ve volném čase?

U dětí, vlastních i cizích, u vnoučat a u sportu. Jsem soutěživý typ, takže nyní třeba volejbal.

✒ ING. TOMÁŠ ŽELAZKO  ARCHIV AGEL