Nemocnice AGEL Podhorská

Extrémní déšť a silný vítr v Nemocnici AGEL Podhorská poškodil střechy

5. 11. 2024

Díky své poloze nebyla nemocnice povodní zasažena a mohla přijímat pacienty z okolí.

Nemocnice AGEL Podhorská se nachází v Jeseníkách, tedy v kraji, ve kterém záplavy udeřily nejvíce z celé České republiky. Přestože obě pracoviště v Bruntále a Rýmařově stojí daleko od toků, vydatný déšť poničil střechy budov. Co vlastně vydatné deště nemocnici způsobily a jak vedení nemocni - ce na velkou vodu reagovalo, na to jsme se zeptali předsedy představenstva nemocni - ce Ing. Pavla Kameníka.

Pane řediteli, co vše musela nemocnice udělat, když se dozvěděla o blížící se přívalové velké vodě?

V rámci výstrahy ČMHÚ (Český hydrome - teorologický ústav) před vydatnými dešti jsme byli v Podhorské připraveni na mož - nou hrozbu záplav. Management připravil zdravotnické zařízení na možnou aktivaci Traumatologického plánu a po celou dobu mimořádné události držel pohotovost pro zajištění online komunikace s krizovými štáby. Díky poloze zdravotnického zařízení nebyla nemocnice přímo zasažena vodním živlem, což jí umožnilo poskytnut podpo - ru přijetím akutních interních pacientů z okolních oblastí. Na základě připrave - nosti zdravotnického zařízení po včasném informování krizovými štáby místních municipalit, jsme zvládli mimo jiné personální výpadky způsobené narušenou lokální dopravní infrastrukturou.

S jakými orgány a institucemi jste během krizové situace spolupracovali?

Po celou dobu jsme byli v kontaktu s krizovými štáby ORP (obcí s rozšíře - nou působností), starosty Města Bruntál Bc. Martinem Henčem a Města Rýmařov Ing. Luďkem Šimkem. Jako nemocnice jsme nabídli rozšíření lůžkové kapacity pro akutní interní pacienty. Zároveň jsme zajistili ve spolupráci s leteckou záchran - nou službou a HZS (Hasičský záchranný sbor) nouzové zásobování léky pro občany v zatopených oblastech. Navazující byla i materiální pomoc, kdy jsme v úzké spolu - práci s holdingovým distributorem Perfect Distribution darovali dezinfekce, obvazový a další materiál. Tento dar byl doručen do postižených obcí na Bruntálsku, které se potýkaly s následky povodní.

Co vše nemocnici voda způsobila?

K výpadku elektrického proudu došlo v Bruntále i v Rýmařově opakovaně, ale na krátkodobé výpadky energií jsme při - praveni záložními zdroji, které na 100 % zafungovaly. Extrémní déšť a silný vítr na budovách nemocnice škody napáchal, do - šlo k poškození střešní krytiny a zatečení do vrchních pater nemocnice v prostorách JIP, ambulancí a oddělení, ale vzhledem k přípravě na očekávanou mimořádnou událost jsme prostory v dostatečném předstihu stihli evakuovat. Proto kromě mokrých stěn nedošlo k závažnému poško - zení vybavení nemocnice a k rozsáhlým škodám na zdravotechnice. I přes zatečení do střech a některých prostor pro poskyto - vání zdravotní péče nebyl přerušen provoz naší nemocnice.

Jak povodně vnímali vaši pacienti? Přece jen někteří žijí v oblastech, kde voda „útočila“ velmi tvrdě.

Situace, která se odehrávala v našem nejbližším okolí, se velmi dotkla každého z nás.

Jak na tom jsou zaměstnanci nemocnice? Nepostihly je katastrofální povodně?

Několik našich zaměstnanců skutečně bydlí v oblastech, které byly zasaženy katastrofál - ními povodněmi. Naše společnost si je této situace vědoma a aktivně monitorujeme jejich stav a potřeby. Pro každého zaměstnance, který byl povodněmi zasažen, máme k dispozici různé formy podpory. Naše kanceláře jsou otevřené a zaměstnancům, kteří potřebují pomoc, nabízíme individu - ální řešení, ať už formou placeného volna, či dalšími opatřeními. Snažíme se všem vyjít maximálně vstříc a přizpůsobit podpo - ru jejich konkrétní situaci. Naší prioritou je zajistit, aby nikdo z našich zaměstnanců nezůstal bez potřebné pomoci.

✒ ING. TOMÁŠ ŽELAZKO  PETRA ŽVÁČKOVÁ