ZAJÍMAVOSTI

První studenti Střední zdravotnické školy AGEL míří k maturitě

4. 2. 2021

Ke zkoušce z dospělosti je celkem přihlášeno 86 žáků – v oboru zdravotnický asistent 50 žáků, laboratorní asistent 23 žáků, zdravotnické lyceum 13 žáků.

Text: MgA. Michaela Čížková, Ing. Tomáš Želazko / Foto: archiv Střední zdravotnické školy AGEL

V září 2021 to budou již čtyři roky, co do nově zřízené Střední zdravotnické školy AGEL v Ostravě-Koblově nastoupili první studenti. Škola vznikla na základě stálého a prohlubujícího se nedostatku zdravotnického personálu v České republice. Čas utekl jak voda a první studenti školy čtyřletých oborů – zdravotnický asistent, zdravotnické lyceum a laboratorní asistent – budou letos dělat zkoušku dospělosti. O maturitách, o téměř čtyřech letech studií, ale i o studiu během pandemie jsme hovořili s ředitelem školy Ing. Bc. Vladimírem Janusem.

Pane řediteli, letos budou na Vaší škole maturovat první zdravotníci. Co se vám za čtyři roky existence povedlo?
Můžu říct, že jsme hrdí na to, že se nám povedlo během více než tří let vybudovat od základů, dá se říct na zelené louce, školu, která získala dobré jméno mezi uchazeči o studium na střední škole. Školu velmi kvalitně zařízenou kmenovými a odbornými učebnami a nadstandardně vybavenou moderními výukovými pomůckami a modely. Školu se stabilním pedagogickým sborem. Mezi vyučujícími jsme přivítali i řadu odborníků ze zdravotnických zařízení, kteří předávají zkušenosti podle své specializace. Třeba v první pomoci, mikrobiologii nebo komunikaci s nemocným. To vše se povedlo cílevědomou, odpovědnou a poctivou prací jak vedení školy, pedagogů a ostatních zaměstnanců, tak hlavně za velmi silné ekonomické podpory zřizovatele, společnosti AGEL.

Během pár let jste otevřeli i vyšší odbornou školu zdravotnickou a detašované pracoviště v Českém Těšíně. Jak se Vám podařila tak rychlá expanze? To je skutečně tolik zájemců o zdravotnické obory a dostatek odborného personálu?
Naším cílem již při zřízení školy bylo zajistit absolventům možnost pokračovat ve studiu na vyšší odborné škole. Zájem žáků o studium zdravotnických oborů na střední škole nás mile překvapil, takže otevření vyšší odborné školy bylo od počátku naší prioritou. Jsme rádi, že se nám to povedlo v tak krátkém čase. Možnost dalšího studia můžeme nabídnout již našim prvním absolventům, tedy v letošním roce.

V čem je studium na Vaší škole jiné, než na jiných zdravotnických školách?
Chceme, aby žáci od začátku věděli, co práce ve zdravotnictví obnáší. Že je to dřina, ale také nádherná a prospěšná služba lidem, kteří vaši pomoc potřebují. Studenty proto posíláme do nemocnic už od samého začátku ať už na exkurze, nebo jako dobrovolníky. První praxi mají už o rok dříve, než je běžné, a to ve druhém ročníku. Eliminujeme tak případy, že žák zjistí až po třech letech studia, kdy standardně nastoupí na první praxi do ostrého provozu, že mu vadí krev nebo není schopen pracovat s lidmi. Naší nespornou výhodou je i to, že jsme schopni garantovat našim absolventům jistotu pracovního uplatnění a snažíme se je motivovat i vyplácením stipendií. Žáci mají také možnost dostat se už v průběhu studia na některé odborné vzdělávací akce jako je Kardioden pořádaný nemocnicí Podlesí v Třinci nebo Sympozium společnosti AGEL.

Loňský rok výrazně ovlivnila pandemie. Jak ovlivnila studium na Vaší škole?
Situaci ve vzdělávání samozřejmě ovlivnila situace v rámci vyhlášení dvou Nouzových stavů a uzavření škol s přechodem na distanční výuku. Díky IT vybavení školy jsme přechod na distanční výuku zvládli a mohli tak pokračovat ve vzdělávání distanční formou. Vzniklá situace změnila vyučování. Plánovali jsme pozvolné zavedení výuky prostřednictvím systému Moodle. Distanční výuka vše urychlila a učitelé se museli naučit komunikovat, učit i zadávat domácí úkoly na dálku. Díky projektu Šablony II… jsme byli schopni vybavit naše pedagogy novými notebooky, které jsou k této výuce nezbytně nutné. I pro žáky vznikla zcela nová situace. Ale mohu říci, že po počátečním období nejistoty se výuka stala přehlednou a naši žáci se až na velmi malé výjimky aktivně zapojili. Zkušenosti z online výuky míníme zařadit do výuky natrvalo, například při on-line testování, při výuce studentů VOŠ nebo dálkové formy studia. Situace byla náročná, ale v období, kdy byla škola bez žáků, jsme se snažili ji zlepšovat. Provedli jsme řadu úprav a oprav, které by během běžného školního roku zrealizovat nešly. Ať již výměnu oken, nové datové rozvody, dovybavení nábytkem nebo novým informačním panelem.

Jaký přínos měla jak pro žáky, tak pro školu pracovní povinnost maturantů, kteří v době pandemie vypomáhali v nemocnicích?
Neznalost, rychlost, dobrovolnictví, rozvoj žáků, posun spolupráce, obdiv. Uvedená slova plně vystihují nejen pracovní povinnost, ale i zapojení našich žákyň a žáků do pomoci ve zdravotnických zařízeních Moravskoslezského a Olomouckého kraje, především skupiny AGEL. Požadavek na výpomoc vznikl náhle a bylo nutné rychle reagovat. Více než 50 žáků čtvrtých ročníků se postupně přidalo k zdravotnickému personálu v nemocnicích v Jeseníku, Novém Jičíně, Českém Těšíně, Šternberku, Prostějově a především v Nemocnici AGEL Ostrava-Vítkovice. Na žáky čekal přesun do vzdálenějších míst spojený s ubytováním, práce v neznámém prostředí a zapojení se do nového pracovního kolektivu, a to ještě v této nepříznivé době. Situace byla náročná, ale současně to byla velká výzva pro žáky dostat se do opravdu reálného pracovního provozu se všemi povinnostmi, pomáhat, rozvíjet se a naučit se něco nového. Ohlasy žáků byly pozitivní a snad jediné, co některým chybělo, byl domácí komfort. Díky koordinaci výpomoci žáků se posunula spolupráce školy se zdravotnickými zařízeními o velký skok dopředu. Téměř denní konzultace s vedením jednotlivých zdravotnických zařízení i samotná přítomnost našich žáků během pár týdnů dokázaly vzájemně propojit školu a jednotlivé společnosti. Je to obrovský bonus pro nás. Všem zapojeným žákům, třídním učitelům a zdravotnickému personálu patří obdiv a poděkování.

Jakým způsobem koronavirová epidemie zasáhla do aktivit školy?
Škola musela omezit celou řadu aktivit v rámci jak výuky, tak i dalších společných aktivit žáků. Zrušili jsme například lyžařské kurzy, exkurze, školní výlety a veškeré hromadné, dříve naplánované akce školy. Bohužel jsme prozatím museli pozastavit i projekt ERASMUS+, v rámci kterého jsou naplánovány výjezdy žáků k praktické výuce do zdravotnických zařízení mimo Českou republiku.

V září 2020 usedli do lavic první maturanti. Jak koronavirus ovlivnil jejich přípravu na maturity a podaří se studenty plnohodnotně připravit na zkoušku z dospělosti?
Již několik měsíců jsme ve fázi příprav na první maturitu naší školy. K maturitě je celkem přihlášeno 86 žáků. V oboru zdravotnický asistent 50 žáků, laboratorní asistent 23 žáků, zdravotnické lyceum 13 žáků. Situace s covid-19 přípravu maturantů určitě ovlivnila. Vedle ztížené přípravy díky distančnímu vzdělávání museli maturanti absolvovat tzv. pracovní povinnost ve zdravotnických zařízeních. Této povinnosti se z našeho pohledu zhostili odpovědně a velmi dobře. Přínosem určitě byla skutečnost, že na rozdíl od praxe v nemocnicích mohli poznat a seznámili se se skutečným, v dnešní době velice zatíženým, prostředím zdravotnických zařízení. Vzhledem k tomu, že během této pracovní povinnosti se nemohli účastnit distanční výuky, tento čas na přípravu jim určitě chybí. Věřím, že zbývající čas využijeme na pečlivou a odpovědnou přípravu k maturitní zkoušce. 

Na mnoha školách maturanti kvůli pandemii stále neví, za jakých podmínek a především kdy složí svoji „zkoušku z dospělosti“. Jak je to u Vás?
S maturanty jsme i přes problémy s pandemií v průběžném kontaktu. Všichni jsou již oficiálně přihlášeni ke společné části maturitní zkoušky a mají potřebné informace i k celému průběhu maturitní zkoušky včetně termínů, které jsou v současné době známy. Samozřejmě sledujeme veškeré informace, které nám podává ministerstvo školství, a maturanty o případných změnách obratem informujeme. Informace jsou předávány jak e-mailem každému z maturantů individuálně, tak i prostřednictvím „Bakalářů“ a webových stránek školy. Podporou žákům jsou i jejich třídní učitelé, kteří s nimi řeší jak současné distanční studium, tak přípravu k maturitní zkoušce.

Máte přehled o tom, kolik vašich studentů hodlá v oboru zůstat? 
Zřizovatelem školy je skupina AGEL, nejúspěšnější poskytovatel zdravotní péče ve střední Evropě. Škola byla založena s myšlenkou vychovat zdravotnický personál nejen pro skupinu AGEL, ale samozřejmě i další státní a nestátní zdravotnická zařízení. Od třetího ročníku nabízíme studentům zaměstnanecká stipendia a musíme konstatovat, že tam je ze strany žáků očekávaný zájem o působení ve zdravotnictví po ukončení školy.

Víte už, kolik zhruba studentů z maturitního ročníku nastoupí v září do nemocnic skupiny AGEL?
Zatím nelze stanovit přesná čísla, ta budeme znát až po proběhnutí maturitních zkoušek. Velká část maturantů má v plánu pokračovat ve studiu na vyšší odborné škole, vysoké škole – jedná se především o absolventy oboru zdravotnické lyceum a laboratorní asistent. Nastoupit do nemocnic si plánují hlavně budoucí praktické sestry, a to i díky podzimní výpomoci, kdy si vyzkoušely práci v 11 zdravotnických zařízeních společnosti AGEL. Čeká je ještě rozhodnutí, zda nastoupí ihned po maturitní zkoušce, nebo až po následném studiu. Těší nás, že naše škola může nabídnout studium na VOŠ, a to jak v denní formě, tak i při zaměstnání.