Nemocnice AGEL Třinec-Podlesí

Nebát se poskytnout pomoc může zachránit život

11. 1. 2024

Odborníci se shodují, že čím dříve se člověk se základy poskytování první pomoci setká, tím lépe.

Být svědkem dopravní nehody, ošklivého úrazu s krvácením anebo náhlého bezvědomí, to jsou situace, kterým by se každý nejraději vyhnul. Pro mnoho lékařů i zdravotníků je pomoc v nouzi denním chlebem, laická veřejnost ale velmi často pochybuje, zda by v podobné chvíli dokázala tu správnou pomoc vůbec poskytnout a zachránit tak třeba i lidský život. Odborníci se shodují, že čím dříve se člověk s prvky poskytnutí první pomoci setká, tím lépe. Vzdělávací a výzkumný institut AGEL proto v roce 2021 přišel s projektem Neboj se pomoci!, jehož cílem je proškolit v oblasti laické první pomoci žáky základních a středních škol v Moravskoslezském, Zlínském a Olomouckém kraji.

Výuky se ujali ti nejpovolanější – zdravotníci z nemocnic AGEL v Třinci-Podlesí a letos poprvé i z Valašského Meziříčí. Cílovou skupinou projektu Neboj se pomoci! jsou žáci základních a středních škol, tedy mládež ve věku do 18 let. Jde o rizikovou skupinu obyvatelstva, která má v oblasti zdravovědy většinou pouze minimální znalosti a její povědomí o vážných nemocech nebo akutních stavech, se kterými se mohou v běžném životě setkat, je tak velmi omezené. „Od roku 2021, kdy jsme s projektem přišli, se nám podařilo proškolit už 2175 dětí a mládeže v bezmála třiceti školách v Moravskoslezském, Zlínském a Olomouckem kraji. Tento rok to bude dalších více než 2000 dětí ve zhruba dvacítce škol,“ říká projektový manažer Mgr. Pavel Michna, MBA, který na celý projekt dohlíží. V praxi to vypadá tak, že zdravotníci z nemocnic AGEL Třinec-Podlesí a Valašské Meziříčí navštěvují jednotlivé školy a jeho žákyně a žáky učí, jak správně reagovat v různých krizových situacích.

Žáci jsou do projektu zapojeni formou teoretického představení problematiky laické první pomoci, včetně názorných videoukázek, a následného praktického nácviku technik první pomoci. „Praktická školení probíhají na předem vytipovaných základních a středních školách v krajích, které projeví zájem se do projektu zapojit. Školené děti jsou pak následně testovány, aby bylo zajištěno vyhodnocení úspěšnosti realizovaných akcí,“ vysvětluje Pavel Michna. Pro účely nácviku první pomoci ve školách pořídil AGEL moderní simulační pomůcky tak, aby byly kurzy pro žáky zajímavé a interaktivní, a mohli tak danou situaci lépe pochopit. Součástí výcviku jsou také situace poskytnutí první pomoci při infarktu myokardu nebo mozkové mrtvici, kde jde především o čas. „Na konci každého školení klademe otázky, abychom věděli, kolik si žáci z výuky zapamatovali.

Každé dítě absolvovalo praktický nácvik uvedených situací na modelech resuscitačních figurín. Vyučovací hodina byla ukončená ověřením si teoretických, ale i praktických dovedností a následně pak každý žák obdržel Certifikát za úspěšné absolvování kurzu,“ popisuje praxi ve školách PhDr. Monika Kubalíková, rešitelka projektu a manažerka kvality Nemocnice AGEL Třinec-Podlesí. „Žákům také vštěpujeme, že když v prvních minutách postiženému člověku nepomůžete vy, tak už mu možná později nepomůže nikdo. Povinnost poskytnout základní první pomoc má každý, podle svých možností a schopností. Nikdo není ale povinen poskytovat první pomoc, pokud by tím ohrožoval vlastní život. Souhrnně řečeno: Zachránit život, zabránit zhoršení zdravotního stavu a urychlit proces uzdravení. Z tohoto důvodu musí být první pomoc kvalitní a hlavně včasná. Tuto myšlenku dle zpětné vazby pochopili všichni žáci velmi rychle,“ doplňuje Monika Kubalíková.

Projekt má ze škol velmi dobré ohlasy. „Zaujal nás především obsah přednášky a přínos pro náš tým, a to jak žáků, tak i pedagogů, kteří ocenili zejména seznámení s moderními prvky poskytování první pomoci a hlavně praktické využití nových poznatků ve zdravotnictví, posílení motivace a odbornosti při poskytování první pomoci a možnosti rozvoje znalostí v tomto oboru. Oceňujeme také neskutečnou rychlost, flexibilitu a vstřícnost celého týmu přednášejících,“ pochválil projekt Mgr. Petr Solich, ředitel Střední školy řemesel ve Frýdku-Místku, která je v projektu zapojena.

✒ MGR. ONDŘEJ MACURA  ARCHIV NEMOCNICE AGEL TŘINEC-PODLESÍ