Poliklinika AGEL

Když cesty zmizí pod sněhem

27. 2. 2024

Velmi bohaté zkušenosti s jízdou v zasněženém terénu mají řidiči dopravní zdravotnické služby Nemocnice AGEL Jeseník.

Nemocnice je obklopena majestátními horami, a proto když se nebe zatáhne a v regionu začne chumelit, každá cesta se stává zkouškou řidičských dovedností. A přestože jsou jejich vozidla vybavena pro jízdu v náročných podmínkách, občas se zde setkávají s překážkami, které vyžadují nejen řidičský um a zručnost, ale i nevšední řešení. „V naší péči jsme měli pacienta z Rejvízu, bydlel ale ve staré části osady, která se nachází ještě velký kus cesty lesem od turisticky známého mechového jezírka. Je to oblast, kde už neprobíhá žádná zimní údržba silnic, a to v podstatě po celou zimu. Je to chráněná oblast, nesmí se zde solit. Prohrnutý a štěrkem posypaný je jen hlavní tah, boční silnice si místní lidé udržují sami.

Problém není jen sníh, ale také náledí, pacienty vyzvedáváme velmi brzy ráno, a to je všude, jak my lidově říkáme ‚sklenka‘,“ zahájil vyprávění příběhu, který mohou profesně zažít jen řidiči z horských oblastí, vedoucí technického úseku Nemocnice AGEL Jeseník Ing. Petr Skipala, a pokračoval: „Náš pacient ze starého Rejvízu dojížděl na dialýzu, převoz tedy probíhal třikrát týdně a kluci u něj bývali už v 6 ráno. Ne vždycky byly k dispozici sanitky s náhonem na všechna čtyři kola, protože když u nás nasněží, jsou absolutně vytížené. Proto jsme se vždy domlouvali s místním lesníkem, který nám traktorem pomáhal sanitku vytáhnout za závějí. Pacient se tak vždy dostal do nemocnice včas.“ Starosti jesenických řidičů nekončí u Starého Rejvízu. V zimních měsících se cesty ve vyšších polohách stávají bojištěm. Příkladem jsou oblasti kolem jeskyní mezi Lipovou a Vápennou. „Tam často zůstávají auta uvězněná ve sněhu. Navíc častý tranzit polských kamionů vede k dalším komplikacím, zvláště na trasách jako Červenohorské sedlo nebo Ramzová. Jakmile trochu nasněží nebo vznikne náledí, cesty se stávají neprůjezdnými kvůli zaklíněným kamionům, což nám značně komplikuje práci,“ popisuje Ing. Petr Skipala s tím, že další nástrahy se často objevují na rozsáhlých rovinách kolem Javorníku, kde jsou cesty mnohdy zcela neprůjezdné kvůli silným sněhovým závějím a ledovým plátům.

„Náš vozový park má dvě čtyřkolky a brzy bychom měli dostat další vůz s náhonem na všechna kola, což nám opět pomůže lépe zvládat tyto náročné situace. Jeseník je specifický tím, že je obklopen horami ze všech stran, tedy kromě strany směrem na Polsko, což nám při řešení dopravních problémů mnoho nepomáhá, ale naši řidiči jsou připraveni čelit všem výzvám, které zima přináší,“ uzavírá s úsměvem vedoucí Ing. Petr Skipala.

✒ MGR. RADKA MILOŠEVSKÁ