ZAJÍMAVOSTI

Žáci se učí s odborníky AGEL správně stravovat, sedět i sportovat

11. 2. 2020

Dosud prošli výchovou ke zdravému životnímu stylu žáci z 8. a 9. tříd dvou desítek základních škol Moravskoslezského kraje.

Text: Ing. Kateřina Faltysová / Foto: Mgr. Radka Miloševská, archiv Vzdělávacího a výzkumného institutu AGEL

Výchova dětí ke zdravému životnímu stylu předchází civilizačním chorobám jako jsou cukrovka, vysoký krevní tlak či žilní nedostatečnost. „Věřím, že naším projektem vychováváme uvědomělé mladé lidi, kteří dbají na prevenci, za své zdraví přebírají zodpovědnost, předchází nemocem a zdravotním komplikacím a rozumí všem důsledkům, které je při špatném životním stylu mohou v pozdějších letech dostihnout. Mladí lidé mají tendenci zapomínat, že jejich tělo nebude celoživotně v kondici v jaké je nyní,“ říká Mgr. Pavel Michna, projektový manažer společnosti AGEL. 

Své stravovací i pohybové návyky děti se zájmem konzultují s nutričními specialisty a fyzioterapeutem. Interaktivní přednáška trvá dvě vyučovací hodiny a jedna část se zaměřuje na stravovací návyky. „Poutavě s dětmi diskutujeme o tom, jak jíst pestrou a vyváženou stravu, aniž by to znamenalo trpět hlady, čeho se vyvarovat, aby v dospělosti netrpěly zdravotními problémy, a společně se zamýšlíme nad jejich současným jídelníčkem a jeho změnami. Děti mají také možnost připravit si podle svých preferencí rychlou, zdravou snídani, s nápojem z čerstvého ovoce a zeleniny,“ vysvětluje Olga Plačková, vedoucí nutričního bloku a hlavní řešitelka projektu s tím, že praktická ukázka současně odbourává stereotypy a nevhodné návyky, které se k přípravě stravy váží.

Nejenže se děti dozví, jak by měl vypadat jejich jídelníček, ale během výuky si i zacvičí. Následuje nácvik správného cvičení a sezení. „Probíráme, jaké pohybové aktivity vyhledávat, aby kompenzovali nežádoucí zatížení těla z celodenního sezení či jednostranné, nadměrné zatížení při sportu. Z žáků si voláme dobrovolníky k nácviku správného sedu a také k ukázce protažení svalstva. Děti spolupracují, hromadně si zkoušíme cviky k aktivaci trupového svalstva. Žáky nejvíce zaujme nácvik správného sedu, který si mohou také aktivně vyzkoušet s pomocí rehabilitačního balónku,“ popisuje Mgr. Alfréd Heckel, vedoucí fyzioterapeutického bloku s tím, že velký zájem škol i jejich přívětivá reakce na projekt ho těší. 

Dosud prošly výchovou ke zdravému životnímu stylu děti z dvou desítek základních škol Moravskoslezského kraje. „Na navštívených školách mě nejvíce překvapila rozmanitost aktivity žáků. Jsou školy, kde mají žáky pasivní a sportovec ve třídě je výjimkou. Naopak na některých školách mají ve třídách i více než polovinu sportovců, což je na dnešní dobu úspěch, ale jde o výjimečné případy. Velmi pozitivní je také, když za námi přijdou žáci o přestávce pro radu,“ oceňuje Mgr. Alfréd Heckel.