Lékárna AGEL

Zdravý jarní sport

29. 4. 2020

Lékárnice Jana Doleželová radí

První jarní sluneční paprsky nás lákají ven a začíná ideální období k outdoorovým aktivitám. Máme spoustu možností, jak se po zimním zahálení rozhýbat a přitom dbát na své zdraví a na potřeby svého těla. Nejdostupnější je běh (respektive jogging), u něj však musíme s ohledem na klouby klást důraz především na kvalitní obuv a vybírat vhodný terén, který by neměl být příliš tvrdý. Máte-li pejska, rozhodně ho vezměte s sebou! Nezapomínejte však i na jeho zdraví a prevenci proti klíšťatům. Máte-li parťáky, zahrajte si spolu tenis, badminton nebo fotbal. Variantou šetrnější ke kloubům je například cyklistika. Nejste-li vysloveně sportovec, pro zeštíhlení i zdravý krevní oběh je pak nejefektivnější svižná chůze s hůlkami, tzv. nordic walking. 

Při sportech náročnějších na klouby je vhodné používat doplňky stravy vyživující klouby. V ideálním případě trojkombinaci obsahující čistý kolagen typu I a II spolu s vitaminem C. Pokud jste v zimě příliš nesportovali, je vhodné začínat pozvolna a postupně přidávat na intenzitě, aby nedošlo ke zbytečnému přetažení nebo dokonce k úrazu. A nezapomeňte na bezpečnostní a ochranné prvky, zejména při in-line bruslení může dojít k tvrdým pádům. V případě úrazů se pak mohou objevit poúrazové otoky, i na tyto případy je dobré mít lékárničku připravenou. Pokud chceme redukovat váhu, je ideální udržovat si při sportu maximální tepovou frekvenci (MTF) na 50 až 60 procent. Zjednodušeně lze MTF vypočítat podle vzorce 220 – věk. Tedy čtyřicátník má MTF zhruba 180, přičemž pro redukci nadváhy by měl při sportu udržovat tep na zhruba 90 až 108.

VŠECHNY ZMÍNĚNÉ SPORTY PATŘÍ MEZI AEROBNÍ, TZN. ŽE:
• snižují riziko onemocnění srdce
• snižují krevní tlak
• snižují celkový cholesterol
• snižují tuk v těle
• zvyšují oběh a zlepšují výkon srdce a plic
• podporují imunitní systém

Především však přináší radost z pohybu a zvyšují psychickou pohodu. Tak tedy sportu zdar!