Poliklinika AGEL

Nastávající maminky by v těhotenství měly dodržovat zdravou výživu a pitný režim

19. 2. 2013

Malé množství potravy v kratších intervalech je nejlepší forma stravování v těhotenství.

Text: Ing. Tomáš Želazko / Foto: Ing. Věra Šejdová

Těhotenství je úžasné období v životě každé ženy. Je to ale i období změn, se kterými se organismus maminky musí vypořádat. Aby vše proběhlo tak jak má, měla by žena zachovávat pravidelný režim a správnou životosprávu. Kromě pravidelného spánku, dostatečného pohybu a odpočinku, vyhýbáni se nadměrné tělesné námaze a duševním stresům, by měla budoucí maminka dbát na dostatečný přísun energie v podobě pestré stravy a kvalitní pitný režim.

„Každé tělo si vezme, co potřebuje“, „Teď musíš jíst za dva“ – takové věty často v minulosti i nyní slyšely či slyší budoucí maminky. Přestože jsou takové tipy jistě dobře míněné, ne všechny rady a výroky, které běžně kolují, děťátku skutečně prospějí. „Mnohé dobře míněné rady maminek a tchyní jsou podle dnešních poznatků už nepřijatelné. Zvyky týkající se výživy a nabídka potravin se v posledních letech velice změnily,“ říká nutriční terapeutka Lucie Vaňková z Nemocnice s poliklinikou Praha Italská.

Již na počátku těhotenství by budoucí maminka měla vše vědět o zdravé výživě a pitném režimu. Často slyší pouze obecné tipy - například že matka má konzumovat hodně ovoce a zeleniny nebo že má jíst prostě to, na co má chuť. Na začátku těhotenství se totiž vynořují otázky, na které chtějí matky rychle znát odpověď: „Neustále trpím nevolnostmi, musím se tedy nutit k jídlu, abych přijímala všechny potřebné živiny?“ „Mohu vůbec jíst maso?“ „Mám užívat vitaminové přípravky pro těhotné ženy?“ „Mohu občas sníst něco sladkého, nebo je to zcela tabu?“

REALITA MŮŽE BÝT JINÁ

Devětadvacetiletá žena z Prahy než otěhotněla, tak si předsevzala, jak se bude správně stravovat. Sestavila si jídelníček, aby v něm bylo vše potřebné pro vývoj miminka. Jenže realita byla jiná - nevolnosti trvaly celý den po dobu pěti měsíců. „Jíst jsem byla povětšinou schopna jen chleba s gothajským salámem, což je opravdu úžasně zdravé jídlo. Stále jsem si říkala, že takhle jíst nemůžu a že se musím stravovat tak, jak se na zodpovědnou nastávající matku sluší a patří. Ale jen při pouhém pohledu na zdravé a mé jinak velmi oblíbené a v kuchyni připravované jídlo, jsem měla co dělat, abych doběhla včas na toaletu,“ vzpomíná na chutě v těhotenství maminka zdravé dvouleté holčičky.

Do ambulance nutriční terapeutky Nemocnice s poliklinikou Praha Italská před časem přišla těhotná žena, která v minulosti měla problém s hypercholesterolemii (vyšší koncentrace cholesterolu), ale díky správné stravě problémy zmizely. „Během těhotenství ženu trápila úporná zácpa. Z dřívějších zkušeností v mé ambulanci rovnou přinesla jídelníček na týden, abychom mohly posoudit, zda není chyba v špatném stravování. Maminka jedla málo vlákniny, nepřijímala dostatečné množství tekutin a jedla hodně čokolády, na kterou dostala v těhotenství chuť. Okamžitě jsme zvýšili porce čerstvé zeleniny a ovoce, a také jsme upravili pitný režim o minerální vody a kvalitní ovocné džusy. Čokoládu jsme v malém množství ponechali, ale kvalitní s 86 procenty kakaa. Díky změně jídelníčku trávicí potíže ženy se brzy upravily, takže nyní bez problémů očekává miminko,“ uvedla Lucie Vaňková.

SPRÁVNÁ VÝŽIVA

Správnou výživu je důležité sledovat jak z pohledu množství, tak složení. Určitě by nemělo platit, že byste měla „jíst za dva“. Plod získává z mateřské krve všechny důležité látky a proto je závislý na energetickém příjmu matky. Růst plodu, placenty a některých mateřských tkání vyžaduje zvýšený přívod energie, ale skutečně pouze zvýšený, ne nadměrný! V plodové vodě je plod ve stavu relativní beztíže a jeho spotřeba energie pro fyziologické a metabolické funkce je poměrně malá. „Na druhou stranu v důsledku nedostatečného přívodu energie ve stravě, konzumací alkoholu a kouření, může docházet ke spontánním potratům, předčasným porodům, nízké porodní hmotnosti či k zvýšenému výskytu mentálních retardací miminka,“ varuje nutriční terapeutka.

Zdravá výživa spočívá především v přijímání co nejpestřejších jídel, co nejvíce v přirozeném stavu. Těhotná žena by měla jíst pravidelně, alespoň pětkrát denně, ale menší porce. Důležité jsou vitaminy, minerální látky a vláknina, které jsou nenahraditelnou složkou potravy. Největším zdrojem vitaminů a vlákniny je čerstvá zelenina a ovoce. Důležité jsou také mléčné výrobky, libové maso, vejce, rozumné množství příloh, kvalitní oleje a celozrnné pečivo. Aby byly zachovány výživové hodnoty, měly by být potraviny tepelně upravovány podle moderních metod správné výživy. „V průběhu těhotenství se budou měnit nároky na jídlo a pocit hladu a nasycenosti. Je to dané především zvětšováním bříška a tlakem dělohy na žaludek a játra. Malé množství potravy v kratších intervalech je nejlepší forma stravování v těhotenství,“ uvádí Lucie Vaňková s tím, že žena by zejména večer neměla jíst hutná a těžká jídla. Existuje mnoho potravin, kterým by se těhotná žena měla raději vyhnout. Strava těhotné by neměla obsahovat konzervované potraviny, uzeniny, smažené pokrmy, přemíru bílého pečiva a cukru, příliš dráždivé a kořeněné pokrmy.

„V žádném případě nepodléhejte tolik svým chutím. Celkový přírůstek na váze by na konci těhotenství neměl přesáhnout více než 12 kilogramů. Tento přírůstek má být rovnoměrně rozložen na celé období těhotenství. Nadměrné přibývání na váze může mít vedle nesprávné výživy i jiné důvody, a proto je zapotřebí se při rychlejším zvyšování hmotnosti poradit s odborníky. „Když těhotná žena zjistí rychlé zvyšování své hmotnosti, měla by snížit energetickou hodnotu stravy, především mírným snížením tuků a jednoduchých sacharidů,“ sdělila nutriční terapeutka

NEZANEDBÁVEJTE PITNÝ REŽIM

Vyvážená strava je jedním z faktorů, které významně ovlivňují pohodový průběh těhotenství. Zcela zásadní význam má také dodržování pitného režimu – těhotné ženy totiž často mívají snížený práh žízně a náležitému příjmu tekutin nevěnují pozornost. „Dostatek tekutin je zásadní nejen pro hydrataci organismu, správnou peristaltiku střev, ale také pro tvorbu mateřského mléka. V průběhu dne je důležité dostatečné množství tekutin,“ vysvětluje Lucie Vaňková s tím, že nejvhodnější je pramenitá voda, čerstvé ovocné a zeleninové šťávy, ředěné 100procentní džusy bez přidaného cukru, nebo ovocné čaje. Vhodné je také zařadit mléko, kefíry a syrovátku pro zdroj plnohodnotných bílkovin, minerálních látek a vitamínů.

„Nevhodné jsou nápoje s obsahem kofeinu - Cola a chininu - Tonic, kdy specifické složky těchto produktů neprospívají k zdárnému vývoji děťátka. Příliš vhodný není ani silný černý čaj a káva, když už je budete pít, tak s mlékem a v rozumném množství,“ dodává nutriční terapeutka.