Dopravní zdravotnictví

Přichází jaro a s ním i čas na posílení imunity

3. 4. 2015

Pro posílení imunity je nejlepší přirozená chůze, odpočinek, ovoce a bylinky.

Text: Bc. Lucie Drahošová / Foto: Lucie Husníková

Imunita je pro lidský organismus stěžejní doslova v každé minutě. Imunita totiž představuje obranyschopnost organismu vůči negativním vlivům, tedy především odolnost vůči nemocem. S imunitou se rodíme a dále ji získáváme během života pomocí očkování či prodělání choroby. Síla imunity se přitom neustále mění, s ohledem na to, jak ji posilujeme či oslabujeme – například stresem, nemocí či únavou. Právě únava a vyčerpání je přitom pro organismus typická zejména v jarním období, po náročné zimě. „Na jaře je nejlepší cestou k posílení imunitního systému aktivní pohyb, procházky na čerstvém vzduchu, otužování, ale také zdravá strava s důrazem na vydatné snídaně, pravidelné obědy a lehké večeře. Zároveň je ale zapotřebí i dostatečný odpočinek, ideální je 6 až 8 hodin spánku denně a navíc i relaxace v průběhu dne,“ doporučuje MUDr. Barbora Hirnerová, lékařka Centra preventivní péče a praktického lékařství POLIKLINIKY AGEL Praha. 

Při úpravě veškerých návyků je přitom ideální sahat nejprve po přírodních a přirozených prostředcích, tedy v rámci sportovních aktivit vybírat přirozenou chůzi, jízdu na kole či plavání. Velmi oblíbeným a poměrně starým prostředkem k posilování imunity je pak také otužování. „Je to výborná prevence nejen proti chorobám z nachlazení, ale pomáhá i proti bolestem zad či žaludečním vředům a podporuje psychiku. Začít s otužováním lze přitom v jakémkoliv věku, pouze v případě starších osob s kardiovaskulárními chorobami je potřeba zvážit vhodnost otužování, respektive dbát na vhodnou míru otužování, tak, aby nedošlo k prochladnutí. Otužovat se dá nejen pomocí sauny a ledové sprchy, otužování jsou i procházky v chladném prostředí nebo ranní rozcvička u otevřeného okna,“ vysvětluje MUDr. Barbora Hirnerová. Ve stravě je v rámci posilování imunity taktéž nejlepší sahat po přírodních vitamínech v ovoci a zelenině. Potravinové doplňky by měly být vždy pouze dočasným řešením, maximálně na dobu tří měsíců. 

„Pro imunitní systém je stěžejní vitamin C, který je obsažený především v citrusových plodech. Dále jsou důležitými vitaminy a stopovými prvky hořčík, zinek a vitaminy E a D, které najdeme v luštěninách a listové zelenině. Velmi pozitivní vliv na imunitu mají pak i bylinky, zejména rakytník, echinacea či kustovnice čínská. Další méně známou bylinkou je pak Benedikt lékařský, který podobně jako česnek a cibule působí proti virům, bakteriím i plísním,“ radí MUDr. Hirnerová a spolu s imunitou zároveň doporučuje posílit i trávení, a to zvýšeným příjmem kysaných mléčných výrobků nebo třeba kysaného zelí. Pro zlepšení nejen fyzické, ale i psychické odolnosti, pak lékařka doporučuje rozchodnici růžovou, žen-šen, vilcacoru či aloe. Pokud jste během prvních jarních dní prodělali nějaké onemocnění, dbejte nejprve na poctivou léčbu s dostatkem spánku, klidovým režimem a vitamíny. Po odeznění choroby pak nezapomeňte na minimálně týdenní šetřící režim s odpočinkem a dostatečným přísunem vitamínů i tekutin. Následně můžete začít s utužováním imunity pomocí fyzických aktivit.